Proč je důležité hlídat si svou ochrannou známku?

Nedostatečná ochrana ochranných známek může mít pro vaši společnost řadu negativních dopadů, které ovlivní nejen jejich právní pozici, ale i její obchodní úspěch.
Implementace Směrnice Evropského parlamentu a rady (EU) 2015/2436 ze dne 16. prosince 2015 změnila pravidla hry. Úřady již nezkoumají relativní důvody pro zamítnutí ochranné známky ex officio. V souladu s § 7 zákona č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách (dále jen „Zákon“), je na vlastníkovi ochranné známky, aby podal námitku proti nově zapsané a totožné známce. Ale co když tak neučiní?

Ztráta výlučných práv

Nejzávažnější riziko, které může plynout z nedostatečné ochrany ochranné známky, je ztráta výlučných práv na její užívání. Právní teorie podporuje závěr, že nekonání vlastníka známky může být považováno za implicitní souhlas s užíváním ze strany jiných subjektů. To může vést k tomu, že vlastník přijde o výlučné právo na užívání své značky nejen na daném trhu, ale také v širším mezinárodním kontextu.

Zákon v § 12 stanoví, že vlastník starší ochranné známky, který po dobu 5 po sobě jdoucích let vědomě strpěl užívání pozdější ochranné známky, již nemůže podat na základě této starší ochranné známky návrh na prohlášení pozdější shodné či podobné ochranné známky za neplatné. Této situaci se věnoval také rozsudek Soudního dvora Evropské unie ve věci C-482/09 (Budějovický Budvar vs. Anheuser-Busch), který dospěl k závěru, že pokud vlastník ochranné známky vědomě toleruje užívání podobné či totožné známky po dobu pěti let, ztrácí právo na její ochranu. Tento „zánik práva strpěním“ znamená, že po této lhůtě už vlastník nemůže podat námitky proti užívání ani požadovat neplatnost této známky.

Nadto ke ztrátě výlučnosti může dojít už v důsledku nedostatečné rozlišovací způsobilosti vaší ochranné známky. Touto rozlišovací způsobilostí se zabýval například Nejvyšší správní soud ve svém rozsudku ze dne 10. března 2023, sp. zn. 10 As 101/2021, přičemž došel k následujícím závěrům: „Je-li starší ochranná známka tvořena jen slovním prvkem s nízkou rozlišovací způsobilostí (zde: slovní ochranná známka „EVA“ zapsaná pro dámské spodní prádlo), má nižší inherentní rozlišovací způsobilost jako celek, a náleží jí proto nižší míra ochrany. Její vlastník tak nemůže bránit zápisu dalších označení jen proto, že využívají stejný nedistinktivní prvek.“

Postavení společnosti při expanzi

Nedostatečná ochrana ochranné známky může při expanzi do zahraničí představovat vážné komplikace. V mnoha zemích platí zásada „first-to-file“, tedy že ochranná známka náleží prvnímu, kdo ji zaregistruje. Pokud se na zahraničním trhu ukáže, že stejnou nebo podobnou známku zaregistroval jiný subjekt, může dojít k tomu, že původní vlastník ztratí právo používat svou vlastní značku na vybraném území. Tento problém může vést k nutnosti rebrandingu, změně obchodní strategie nebo dokonce ke stažení z trhu, což nejen zpomalí expanzi, ale také vyžaduje značné finanční náklady. Takové situaci se mnohdy nevyhnou ani světové značky. To dokládá věc AC Milan v. EUIPO (T-353/20), tribunál zamítl odvolání podané italským fotbalovým klubem AC Milan proti rozhodnutí odvolacího senátu EUIPO, ten zamítl registraci ochranné známky, sestávající ze slova „AC Milan“ v kombinaci s tradičním logem týmu, pro papírenské výrobky. Německá společnost InterES, která vlastnila dřívější známku „Milan“ pro podobné výrobky, podala námitky z důvodu možnosti záměny. Soud se ztotožnil s argumenty společnosti InterES a uvedl, že existuje vysoké riziko záměny mezi spotřebiteli. Ani vysoká reputace ochranné známky AC Milan není relevantní pro vyloučení tohoto rizika, neboť se bere v potaz pouze reputace značky dříve zapsané.

Právní ochrana ochranné známky není jen administrativní formalita – je to strategická investice do budoucnosti vaší společnosti. S námi máte jistotu, že jsou vaše práva chráněna efektivně a profesionálně.

Advokátní kancelář ASPIDOS.

Přejít nahoru